Google
 

Saturday, August 12, 2006

Dulu & Kini : Hormat guru

Masa saya bersekolah atau di universiti dulu, tengok guru/pensyarh mmmmerit! takut dan hormat. yalah...sebab mereka yang didik dan ajar kita banyak perkara. Tengok cikgu/pensyarah datang, dari jauh kita dah beri laluan atau kita beredar ke tempat lain. Sekarang lain pula halnya....sibuk berbual atau bercakap di telefon tangan! Guru nak lalu pun buat tak tahu..Hinggakan kadang-kadang pensyarah yang besar sikit "frame"nya kena berusaha kecilkan "frame". Bukan apa, kalau yang perempuan tu, takut terlanggar punggung kang susah! yang lelaki pula takut terkena siku mereka, senok lah kita....siku orang muda ni keras dan bermuncung tajam! Ada juga yang masa kita ajar saja senyum meleret tapi bila dah masuk semester lain, macam tak pernah kenal pula! Saya ingat pelajar sekolah rendah masih ok lagi. Ada satu ketika masa saya berbual dengan anak di sekolah, seorang guru lalu berhampiran kami. Anak saya terus berhenti bercakap dan menoleh kepada guru tersebut dan berkata, "Assalamualaikum Cikgu!". Saya tengok yang lain-lain pun buat macam tu. Siap tunduk lagi. Aduhai, harap-harap adab ini diteruskannya....Aminnnnnnn...

No comments: