Google
 

Wednesday, February 14, 2007

Tak perasan atau perasaan...


Tak perasan atau perasaan…(http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)

Sedar tak sedar kini umur dah hampir 40 tahun. Jika purata umur umat le ni 60-70 tahun, mencecah 40 tahun ni maknanya, kata orang bola “dah separuh masa kedua”. Tapi, kita selalu tak perasan yang kita sudah tua. Mungkin sebab kesibukan..sehinggalah ada orang panggil pakcik atau kita sudah ditolak ke depan untuk jadi imam solat masa keluarga berkumpul atau diminta pandangan apabila ada isu berkaitan keluarga atau dicuit untuk jadi jurucakap rombongan meminang (Sowi, 2006) atau dilantik pengerusi PIBG. Kita biasanya mengelak (macam dulu-dulu). Alasannya, beri ruang kepada orang tua-tua. Rupanya tiada lagi orang tua – kitalah!! Kita diberi ingatan melalui banyak cara – uban putih, sakit lutut naik tangga, jalan 50 meter doh boleh dengar nafas sendiri termengah-mengah, tengok TV dan 5 minit kemudian TV tengok kita, mata orang nampak terjemahan drama Mexico di skrin TV, kita pula hanya nampak pelakon Mexico. Nasib baik Tuhan tak jadikan bulu roma juga putih! Tapi ada juga kes sebegitu…

Orang kata hidup bermula pada umur 40. Bimbang juga sebab takut maksudnya “hidup di dunia satu lagi bermula umur 40”. Bila kita sebut pasal mati, sesetengah orang tak suka. “Buat kita jadi negatif”, kata mereka. Mereka ini tak faham dan tak nak kaji “user manual”. Jika ingat mati beri kesan negatif kepada manusia, mengapa Allah sangat-sangat menyarankan manusia agar sentiasa ingat mati.

Ingat mati itu ada kesan terus dan positif kepada kehidupan – manusia mudah bertaubat, beringat dalam setiap tindakan dan tabah hadapi cabaran. Bila tak ingat mati, tak cuba buat yang terbaik, curi duit orang, pecah amanah, rasuah, tengok untung semata-mata, pentingkan diri sendiri, guna tipu muslihat untuk capai objektif diri, khianat orang dan sebagainya.

No comments: