Google
 

Saturday, February 10, 2007

Tarikh luput!

Tarikh luput (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Kebanyakan produk ada tarikh luputnya sendiri – selamat untuk digunapakai sampai bila. Manusia pun ada tarikh luputnya. Firman Allah yang bermaksud :

“Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan), maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan. Wahai anak-anak Adam! Jika datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu yang menceritakan kepada kamu ayat-ayat (perintah) Ku, maka sesiapa yang bertaqwa dan memperbaiki amalnya, tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya (Al-A’raaf, Ayat 34-36)

Cuma, untuk manusia, hanya Allah selaku Pencipta saja yang tahu. Manusia dijadikan seelok-elok kejadian. Umpama kain putih bersih pada asalnya. Manusia diberi kebebasan untuk melakar corak dan warna sendiri. Pun begitu, ianya mestilah mengikut apa yang dikehendaki Pencipta. Bagi produk yang berkualiti, selepas tarikh luput pun masih diingati. Kadang-kadang, sayang nak buang bekasnya yang bukan sahaja cantik tetapi bermanfaat untuk diisi barangan lain – kalau bekas dalam gambar di atas, boleh digunakan pula untuk isi kacang butir dan rempah ratus! Produk dalam gambar ialah Mayonnes. Dari mula beli hingga tarikh luput pun, ianya kekal sebagai Mayonnes. Sebagai manusia istimewa yang dianugerahkan iman dan Islam, kita berdoa semoga apabila tarikh luput kita sampai, kita kekal dalam iman dan Islam!

No comments: