Google
 

Sunday, April 15, 2007

Demo Tahu Dok (DTD) 1? : Pokok Ajaib?

Demo Tahu Dok (DTD)1? : Pokok Ajaib? http://www.negarakumalaysia.blogspot.com




Hari minggu lepas (13/4/07), saya balik kampung. Dalam kampung saya tu hanya tinggal orang-orang tua sahaja. Saya bilang-bilang, ada +- 6 rumah yang dihuni samada oleh pasangan orang tua atau orang tua yang tinggal berseorangan. Aduhhhhh...itulah kehidupan! Aktiviti petang orang tua biasanya sama - bunga, kebun,kucing!
Saya berbual dengan jiran ibu saya, Pak Do, 67 tahun mengenai sepohon pokok (dalam gambar) di "nursery" beliau. Apa yang saya ingin kongsi di sini ialah kehebatan ciptaan Allah S.W.T yang perlu kita kaji dan kagumi. Pokok ini orang kampung panggil pokok Ajaib (Pak Do sebut "Anjaib"). Jika dimakan buahnya, segala apa yang kita makan selepas itu akan jadi manis! Contoh, jika kita makan buah pokok ajaib dan kemudian terus minum air kosong, air kosong akan jadi manis, jika kita makan buah pokok ajaib dan kemudian makan pauh (mempelam) masam, pauh masam akan dirasa manis. Jadi guano ni? Mungkin anda dah lama tahu tapi saya baru tahu dan baru jumpa walaupun ianya dah lama ada di "nursery" Pak Do. Allah S.W.T suruh kita perhatikan kejadian sekeliling untuk hargai/kagumi kebesaranNya.
Tahu apa yang lebih menarik tentang pokok Ajaib ini? Kata Pak Do, kalu nak balik kepada rasa asal, kita kena makan daunnya pula....aduhhhhhh...hebatnya! Teringat saya tentang kejadian lalat. Sebelah sayap lalat ada racun dan di sebelah lagi ada penawar. Jadi, jika lalat ada dalam air kita, kena selam kedua-dua sayapnya agar tiada kesan kepada air...
Jika anda ada penemuan sendiri, jemput kongsi di http://www.negarakumalaysia.blogspot.com. Klik "comment" di bahagian bawah kanan pos ini.

No comments: