Google
 

Wednesday, April 11, 2007

Jihad Kebersihan....

Jihad kebersihan (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Alhamdulillah, gotong royong perdana telah berjaya diadakan di peringkat organisasi saya pada 6 April 2007. Yang pernah buat kerja, yang tak pernah buat kerja, semuanya turun padang bersama-sama membersih kawasan. Harapannya, sikap dan budaya cakna kebersihan ini akan diteruskan selepas program ini dijalankan. Kita tidak hanya bertanggungjawab jaga kebersihan di kawasan rumah dan tempat kerja, malah di mana-mana pun.
Jangan ada lagi selepas ini :
  1. plastik rokrak atau gelenyal dilihat dibuang daripada kereta Mercedez/BMW/Proton/KIA/Honda/TOYOTA/PERODUA yang sedang bergerak di jalanraya
  2. dilihat plastik sampah yang jatuh dari atas bonet kereta dibiarkan saja oleh pemandunya terburai di hadapan rumah orang
  3. tong sampah Majlis Bandaran disumbat juga walaupun dah penuh rumbu
Khabarnya di Jepun, tuan anjing yang bawa anjingnya berjalan akan kutip tahi anjingnya yang terrrberak di atas jalan, dimasukkan ke dalam plastik yang telah sedia dibawa dan dibuang ke dalam tong sampah. Kalau tak ada tong sampah, tahi dibawa pulang dan dibuang dalam tong sampah di rumah!
Baginda Nabi S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah itu baik menyukai kebaikan, bersih menyukai kebersihan, murah hati menyenangi sifat murah hati, dermawan menyukai sifat kedermawanan. Kerana itu, bersihkanlah halaman rumah kamu dan jangan meniru-niru orang Yahudi (orang Yahudi suka menumpuk sampah di halaman rumah)." (HR At-Tirmizi)
JANGAN BIARKAN ISLAM HANYA SUBUR "HIDUP" DI NEGARA ORANG BUKAN ISLAM

No comments: