Google
 

Monday, October 22, 2007

Usahawanku: Pemburu LAKSA!

PEMBURU LAKSA (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Ni nak kongsi pengalaman kami “memburu” laksa pada 4 Syawal 1428H. Daripada beberapa buah gerai yang menjual laksa di Pasar Chabang Tiga, hanya satu gerai sahaja yang beroperasi pada hari tersebut. Keadaannya, macam gula dikerumun semut. Tak nak berebut dan bertekak, kami terus ke “kilang” buat laksa di jalan Panji Alam. Alangkah guumbiranya sebab “kilang” dibuka dan nampaknya kami pelanggan kedua. Belum sempat kereta betul-betul berhenti, kaki sudah atas jalan dan bergerak laju ke “kilang” yang sebenarnya warung di tepi jalan. Gamaknya, kalau tertinggal sebelah selipar dalam kereta pun memang tak patah balik.
Pelanggan makin ramai datang. Ketiga, keempat, kelima......buat seketika, semuanya diam, khusyuk memerhati makcik dan beberapa pekerjanya memasukkan laksa ke dalam plastik gelenyal/rokrat. Selepas beberapa saat tercegat depan meja sambil mata bulat memerhatikan laksa yang terhampar di atasnya, seseorang dalam kumpulan pembeli bersuara, “Nak laksa sekilo!”. Malangnya, jawapan yang diberikan adalah seperti dalam skrip di atas. Terfikir saya, “Mengapa dia dok beritahu awal-awal atau jika sibuk sangat pun, letak label besar-besar, “LAKSA SOLD OUT! KAMI HANYA BUKA UNTUK YANG DAH BUAT TEMPAHAN!”. Nampaknya nak "buang duri" (mudahkan orang lain) di jalan ni susah juga walaupun ianya sangat-sangat disarankan oleh Islam.

Apa yang dapat kita pelajari dari kisah benar di atas? Apa yang usahawan kita boleh perbaiki dalam memantapkan lagi perniagaan mereka? Kata orang, biarlah kita lokal tapi sikap dan khidmat mesti global – GLOKAL lah katakan....

No comments: