Google
 

Wednesday, January 23, 2008

Cermin

Cermin Cermin ada di mana-mana. Tak susah nak cari cermin untuk tilik diri. Biasanya makin kerap kita lihat cermin, makin risau kita tentang diri - "Alamak! jerawat jambu batu!" atau "Aduh! badan dah tak nampak bentuk, kena jogging/diet nih!" atau "Aisehhhh....atas hidung ada jeragat! Krim apa sesuai nih!" atau "ayyaaa...ada tahi lalat hidup/uban!" dan sebagainya. Jika tak lihat cermin, kita tak tahu tentang diri dan tak risau - pakai baju terbalik ke pasar/ambil anak sekolah/pejabat pun rilek saje...sebabnya kita tak tahu yang ada sesuatu yang kurang dengan diri. Muhasabah diri ibarat lihat cermin - kena kerap! Baru nampak kelemahan dan kesilapan sendiri. Jika tidak kita anggap diri sentiasa okay (atau asyik anggap orang lain saja tidak okay). Jika anggap diri sentiasa okay, tak rasa perlu minta ampun dengan Tuhan. Nabi S.A.W yang maksum pun sentiasa muhasabah diri dan minta ampun. Berapa kali Nabi S.A.W minta ampun dengan Tuhan dalam sehari? Kita berapa kali?

3 comments:

Anonymous said...

Salam En. Nazif,

Ni bukan nak komen pasal entri cermin ni .. cumanya, kalau En. Nazif ada masa, saya nak cadangkan En. Nazif baca "Growing Up in Trengganu" by Awang Goneng ...

Saya tengah baca buku ni, and I enjoy every bit of it and say it loud all the words written there. Word yg saya rasa amuse ... "buah ssakkor"(buah apa tu?) dan "tak mmayik" ...

have a nice day

Anonymous said...

Ya ke...nanti saya cuba baca. saya pun bercita-cita nak tulis something yang boleh buat orang "amuse" tapi tak berapa reti lagi. Mungkin you boleh bagi cadangan (selain drp saya kena baca buku Awang Goneng tu).

Anonymous said...

En. Nazif,

Ini saya sertakan URL Awang Goneng kalau En. Nazif tak sempat nak cari buku tu ... cerita dalam buku tu pun sebenarnya adalah dari blog dia ...

http://kecek-kecek.blogspot.com

Pasal suggestion nak tulis something yang amusing, rasanya banyak dah yang En. Nazif buat ... saya boleh tengok dari semua koleksi buku En. Nazif ... cumanya kesan dia mungkin berbeza dari seorang dengan seorang yang lain. Penulisan santai seperti buku Bos Dipuji, Bos Dikeji tu saya suka .. Doa saya, keep on writing!