Google
 

Tuesday, January 15, 2008

Keibubapaan: Berhati-hatilah dengan kanak-kanak

BERHATI-HATI lah dengan kanak-kanak. Ada yang terlebih nakal, nakal, kurang nakal, tak nakal langsung. Kecelakaan ada di mana-mana. Namun, tugas ibubapa/penjaga lah untuk mengawalselia agar mereka dapat membesar dengan baik. Masa kecil, saya kena godam (pukul) dengan suratkhabar dan talipinggang tapi sekarang walaupun beliau sudah tiada, saya faham benar mengapa si ayahanda lakukan itu.
Semalam, pukul 10 malam, saya ke kedai beli barangan. Keluar daripada kedai saya lihat kanak-kanak +- umur 4 tahun dok bertenggek atas motorsikal RZ (dia buat aksi ala racing). Nampak kelakar sebab motornya besar tapi "driver"nya kecil tuit (kecil sangat). Saya dok tenung dia selama 30 saat - tiada orang dewasa dekat - mana ayah ibunya?. Oooooo..rupa-rupanya si ayah sedang membeli dalam kedai...nasib baik tiada "orang kucing" berhampiran. Pastikan sindrom "tidak jadi ke anak aku" menular dalam fikiran kita.

1 comment:

Anonymous said...

Kadang2 saya terfikir kenapa masyarakat masih tidak berlajar daripada apa yg terjadi dikeliling mereka.Sifat sambil lewe,tak apalah,cukuplah,apa nak jadi jadilah,lepas tu bila terjadi salahkan orang lain,jiran tak prihatinlah,polis tak cekaplah dll.tapi tak salahkan diri sendiri. Saya ada perlihara kucing,kalau sekejap tak nampak,saya dah risau.Mungkin kita memerlukan kejutan minda yg dahshat baru kita sedar.