Google
 

Friday, August 03, 2007

Sikap negatif orang kita

Sikap negatif orang kita (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)Saya ingin berkongsi sikap negatif orang kita berbanding orang di negara maju dalam aspek perkongsian ilmu pengetahuan. Saya gagal mendapatkan artikel akademik yang diperlukan untuk tujuan pengajian dari pangkalan data atas talin (seperti ebscohost, proquest dan emerald). saya dapatkan email penulis asalnya, seorang profesor dari universiti luar negara. Saya email kepada beliau pukul 9 pagi dan pukul 3 petang, saya mendapat email balas dari beliau. Beliau melampirkan artikel yang diminta berserta dengan beberapa artikel lain yang berkaitan. Cerita seorang lagi rakan yang mempunyai pengalaman yang sama lebih menarik. Kata rakan saya itu, "Aduhhhh...hebat orang luar ni. Dia kurier artikel yang aku minta dan bukunya PERCUMA saja kepada aku!". Ini budaya ahli akademik luar - mereka tak lokek dengan ilmu pengetahuan. Sesetengah ahli akademik orang kita pula, usahkan nak dapat artikel, balas email kita pun tidak. "Senyap sunyi" tanpa berita. Ada sesetengah yang lain pula, bila kita minta nasihat, "kesukaran" yang kita dapat. Bukannya nak bantu kita agar sama-sama mengecapi kejayaan! Mengapa ini berlaku? Kita sudah MERDEKA 50 tahun. Adakah kita perlukan 50 tahun lagi untuk merdeka daripada sikap-sikap sebegini?

No comments: