Google
 

Tuesday, June 10, 2008

Adakah kita sedang menyusuri jalan mereka?

Adakah kita sedang menyusuri jalan mereka?
Saya ingin berkongsi pengajaran daripada sebuah filem bertajuk, SHE’S TOO YOUNG…..”. Ianya mengenai kerisauan satu kelompok ibubapa di negara barat tentang penyakit sosial yang melanda anak-anak muda mereka yang masih bersekolah - bergaul bebas, bertukar pasangan seks, parti seks malam minggu + dadah + arak!. Anak perempuan kepada heroin dalam filem ini akhirnya dijangkiti penyakit sifilis akibat aktiviti seks yang tak terkawal. Siibu bertungkus lumus menyedarkan masyarakatnya tentang bahayanya budaya negatif yang sedang menular. Niatnya hanya satu, iaitu untuk memastikan agar beliau adalah ibu terakhir yang menanggung kekecewaan serta keperitan tersebut. Usaha dibuat mengumpulkan rakan serta jiran untuk bermesyuarat membincangkan apakah sebabnya dan bagaimana untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Namun, ada antara ibubapa yang tidak memberikan sokongan kerana kata mereka, “itu tidak akan terjadi kepada anak kami!”, malah menyalahkan siibu tadi dengan mendakwa bahawa beliau tidak bersedia menghadapi gaya hidup generasi baru.

Apa yang nak saya kongsi di sini ialah selaku orang Islam, kita tidak perlu bermesyuarat untuk mencari punca dan ubat kepada permasalahan yang dibincangkan di atas. Puncanya ialah kerana kita “tinggal” Islam (walaupun fikiran dan mulut kita kata tidak!) dan ubatnya ialah kembali kepada Islam. Selaku orang Islam juga kita bernasib baik kerana jalan kita sememangnya sudah bersuluh. Kita berpeluang mengetahui apa yang berlaku di belakang (untuk dijadikan pengajaran) walaupun kita tidak hidup di zaman tersebut. Kita juga berpeluang mengetahui apa yang akan berlaku di hadapan (untuk kita atur langkah yang tepat) walaupun kita masih belum melaluinya – orang dulu buat begini, maka begini jadinya. Jika ambil jalan ini, nanti beginilah balasannya.....

Jika kita gagal lihat dan manfaatkan kelebihan yang ada ini, mungkin kita tiada bezanya dengan kelompok masyarakat barat yang dibincangkan di atas. Berkemungkinan besar, kita akan lalui apa yang mereka telah lalui. Pelik sungguh! – kita senang hati menghampiri suatu keadaan yang orang barat sedang berusaha untuk melarikan diri daripadanya. Apa sangat yang ingin dimegahkan jika apa yang kita sedang ikuti sekarang akan membawa kepada kehancuran? Melihatkan kegawatan muda mudi sekarang, orang putih kata, ‘it’s a matter of time” untuk kita berada dalam kegawatan seperti yang dihadapi di negara barat.
Ironinya, orang Islam sendiri yang seakan pemangkin kepada "SAY NO TO ISLAM!". Kita tonjolkan budaya hiburan yang melampau, kita "angkat" mereka yang tidak mempraktikkan konsep Islam sebagai idola untuk diikuti generasi muda , kita seakan mencari kesilapan Islam dengan memperbesarkan kesilapan yang dibuat segelintir penganutnya, kita "menakutkan" generasi muda yang sedang mencari dahan untuk berpaut, dengan Islam dan sebagainya.

No comments: