Google
 

Monday, June 16, 2008

Minyak, minyak dan minyak!

Minyak, minyak dan minyak!
Semasa membeli makan pagi di sebuah warung di Kubang Kerian, Kota Bharu Kelantan, saya terkejut besar bila 4 bungkus nasi yang dibeli harganya kurang daripada RM10. Saya bertanya berulang kali kepada sipenjual, takut-takut tersilap kira. Sipenjual kata, "Ya, betul harganya RM8.00". Nasi yang saya beli tu kesemuanya lauk ayam. Saya terkejut kerana saya pasti yang harganya tidak sebegitu jika saya beli di Dungun. Dalam aspek makanan ini, saya terfikir macam mana dua tempat ini boleh berbeza harganya. Saya bandingkan "apple with apple - kedua, duanya di Pantai Timur. Malah, jarak Kubang Kerian dengan Kota Bharu lebih hampir berbanding jarak Dungun dengan Kuala Terengganu. Apa yang nak saya kongsi di sini ialah penetapan harga bukan sekadar pada faktor bahan mentah, sewa kedai, buruh dan sebagainya. Ianya berkait juga dengan sikap sipenjual - setinggi mana untung nak dikaut. Mungkin berbeza antara sipenjual yang cari rezeki dengan yang cari pitih!
Saya pernah tanya sipenjual di Dungun yang jual nasi pada harga lebih tinggi berbanding sipenjual di Kubang Kerian tadi. Sipenjual di Dungun ini asalnya juga daripada Kelantan dan katanya, "kita boleh jual harga macam di Kubang Kerian tu tapi dah di Dungun ini semua penjual jual pada harga macam ni, kita pun ikut. Lagipun, di Dungun ini ramai orang minyak!". Ooooo...gitulah pula rupanya.....Pernah ditonjolkan dalam TV3 beberapa hari lepas tentang sebuah warung makan di Kedah yang jual pada harga tetap RM2 sepinggan nasi beserta lauk tanpa mengira apa lauk yang dimakan. Khabarnya dah lama macam tu, tak gulung tikar pun, malah untungnya melimpah. Dalam apa jua perniagaan, saya harap peniaga tidak menerimapakai konsep cari pitih. Lebih selamat dunia akhirat rasanya kita pakai konsep cari rezeki!

2 comments:

Anonymous said...

the escalating fuel prices have been the main reason why many sellers increase the prices of their food unnecessarily..."orang-orang bujang" like me, who only know how to eat, will always be the unfortunate ones... tell you what, i'm thinking of doing something... i'm going to learn how to cook...not only it will save me some "ringgits", it helps me to control how much sugar, salt and ajinomoto to be put... wish me luck though..!!

Anonymous said...

Good strategy! I agreed that many thing that we discuss in blog bring us no where. Nevertheless,by highlighting and discussing the issue, hopefully, we're aware of what are lacking in our community as well as the values that the community should being practicing.