Google
 

Saturday, June 14, 2008

Embun di hujung daun....
Embun di hujung daun sifatnya jernih, suci bersih dan sejuk mata memandang. Namun, ianya 'rapuh', sensitif - mudah jatuh berderai jika kita tidak berhati-hati dengannya. Begitulah juga dengan perasaan orang tua atau ibubapa kita, terutamanya apabila pada usia senja. Sebagai seorang anak, kita mungkin mudah lupa hakikat ini, lebih-lebih lagi bila kita sendiri sudah meningkat dewasa/usia dan mempunyai keluarga sendiri. Kita perlu sedar bahawa status dan tanggungjawab kita sebagai anak tidak tamat walaupun kita sudah bergelar isteri/ibu atau suami/bapa. Saya teringat satu iklan dalam TV tentang seorang anak yang tidak sabar melayan karenah ayahnya yang bertanyakan acap kali soalan yang sama mengenai seekor burung. Soalan, "burung apa?' ditanya berkali-kali oleh seorang ayah tua kepada anak lelakinya yang sudah dewasa. Sianak cepat melatah dengan sikap si ayah dan lupa yang semasa kecil, sianak juga pernah menanyakan soalan yang sama berkali-kali. Siayah, pada ketika itu sabar melayan karenah sianak dan menjawab dengan penuh kasih sayang serta hikmah. Kita mungkin tidak mengatakan "uhhh!" secara terus, seperti yang dinyatakan dalam ayat Allah s.w.t. tetapi banyak tindakan serta ungkapan kita yang boleh didefinisikan sebagai "uhhh!".

Usia tua ibubapa sinonim dengan sikap suka bercerita masalah yang dihadapi, pembelaan kucing atau obsesi kepada tumbuhan seperti bunga-bungaan, pembelian tidak terancang dan sebagainya. Pada kita, semua itu remeh kerana banyak lagi hal lain yang kita anggap penting. Keberadaan dan melayan karenah orangtua tidak harus dilihat sebagai beban oleh sianak. Sebaliknya, ia perlu dilihat sebagai peluang untuk sianak mengaut pahala daripada Allah s.w.t. Saya berdoa semoga diri ini dan kita semua tidak "terbabas" dalam menangani situasi ini. Minyak naik dan kos hidup yang tinggi lo ni tidak harus dijadikan alasan untuk tidak pulang menziarahi mereka atau tidak berbelanja untuk orang tua. Bawalah kemana mereka nak pergi dan penuhilah permintaan mereka seboleh mungkin, selagi hayat mereka dan kita dikandung badan. saya sudah kehilangan kedua-dua ayah kandung dan ayah mertua. Kini, saya hanya ada ibu dan ibu mertua - dua insan yang pada saya, tiada insan lain lagi yang dapat menandingi keihklasan doa mereka kepada kesejahteraan hidup kita. Saya berdoa agar saya serta keluarga terus diberikan ketabahan dan terus bersama bersama mereka. Terlalu banyak jasa mereka kepada saya dan keluarga.....


Artikel lain yang berkaitan : "Kesiknya dia..."




No comments: