Google
 

Sunday, December 03, 2006

Usahawanku : Bengkel Abu vs. Bengkel Ah Seng


Usahawanku : Bengkel Abu vs. Bengkel Ah Seng (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)

Nampaknya sesetengah usahawan kita masih perlu "berjalan lebih jauh" dalam perniagaan, terutamanya dalam aspek khidmat pelanggan. Kena lihat dan kaji budaya kerja orang lain. Kekadang, sikap dan budaya kerja yang sepatutnya ada pada orang Islam, digunapakai oleh orang bukan islam. Perkara begini sedikit sebanyak menjawab persoalan mengapa di Dungun ini, misalnya usahawan bumiputra ada yang tutup kedai (walaupun dah lama bertapak dan nampak maju) dan usahawan bangsa lain semakin buka kedai. Budaya kerja sebegini bukan sahaja relevan untuk usahawan tetapi juga kita yang berada dalam organisasi. Kita sama-sama berusaha membaiki diri dari semasa ke semasa. Bekerja dengan konsep, "permudahkan orang lain macam kita nak orang lain permudahkan kita".

1 comment:

Anonymous said...

a'skum from cikda,

hmmm, memang satu masalah,why not org kita menyediakan ruang untuk sentiasa belajar dengan bangsa lain yang sentiasa beruasaha memajukan diri mereka.tiru tak per, asalkan benda tu baik.Tiru yang positif.

bukan bangsa kita tidak hebat, kita cuma mungkin kurang mengamalkan ajaran dan etika yang diajar oleh agama kita.amalkan apa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w.

Bila bercakap atas dasar kita ni pengguna, kita mahu servis dan layanan yang terbaik.

cuba peniaga-peniaga reverse keadaan ni supaya mereka duduk di tempat pelanggan.Ur customer is King and number 1.remember that.

kalaulah yang datang ke kedai kita tu tak nak servis kita pun tak per..layan je.jangan sebab hanya dia pelanggan kita, kita layan, sebab dia bagi kita pendapatan. yang datang jenguk2 dan tengok2 kita buat tak layan je...ia adalah attitude kita secara keseluhuannya.Jangan baik sekejap-sekejap je.yang ni pun kena ambil iktibar juga.