Google
 

Wednesday, November 29, 2006

Kena sikit, ingat sikit!


Diingat sikit, insaf sikit! (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)

Hari ini (29 Nov 2006), jam 5.00 petang, rakan sekerja, saudara Firman telefon saya di pejabat, “Zif! Kereta demo nombor berapo? Kawe raso kereta demo doh nih! Cermin pecoh kena batu orang mesin rumput”. Saya terus turun ke tempat letak kereta di depan pejabat dan lihat kereta saya dikerumuni rakan-rakan. Inilah keadaan kita – sentiasa berada dalam risiko dan perkara di luar kawalan. Kecewa tetap kecewa walaupun ianya besi tidak bernyawa. Namun, jika kita anggap ia hanyalah kesulitan kecil berbanding apa yang dilalui orang lain dan ada hikmah di sebalik setiap kejadian, insyaallah kita OK. Ada kalanya kita dah hati-hati, dah parking cantikkkkkk punya, tak senget, tak punggung terkeluar dan sebagainya tapi orang lain pula tak hati-hati dengan tindakan mereka. Ni pun nasib kereta saya bukan BMW, WISH atau MERCEDEZ. Dulu pernah terfikir nak letak sticker, “When I grow up, I want to be a Mercedez Benz”. Ni dah jadi gini, tak jadilah!
Antara perkara yang dapat dipelajari dari kejadian ini ialah kena bersedia untuk menghadapi perkara-perkara yang tak diundang ni – kena tahu cara menanganinya dan kena ada duit dalam poket – buat nnaha orang Kelantan kata atau “cushion” lah! Kena ada Disaster Recovery Planning. Dalam masyarakat kita dipelbagai peringkat masih kurang benda ni. Bila terantuk baru terngadah! Macam juga maut! Anytime, anywhere, whether we’re ready or not! Kalu tak dok bekal, maknanya..aiiiiii takut nok fikirkan tapi tak boleh tak fikir!

1 comment:

nOrBaYtE said...

uih...en..sape yang dengki sangat ni...kasihannya....saye rase student sume dah slamat becuti..sape je la yang tinggal menyimpan dendam kesumat ngan en ni...hahah..takpe2...saye ade solution..hehe..paling mudah!jimat! dan unik..."gunakan la kotak atau plastik" hahaha..saye rase cara ni pernah di apply salah satu kete (kete kunin) kat uitm dungun..hahahha...slamat mencuba