Google
 

Wednesday, May 23, 2007

Article Review: "LIFE AFTER LOSS" dalam Rider's Digest

Article Review: "LIFE AFTER LOSS" dalam Reader's Digest (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)


Dalam RD edisi May 2007 ada artikel menarik bertajuk "LIFE AFTER LOSS". Ianya mengisahkan anak-anak yang meninggal disebabkan kecuaian ahli keluarga sendiri seperti ibubapa atau datuk. Fokus artikel kepada dua kes tentang Adrianna Clemens (2 tahun) dan Alec Nelson (16 bulan) masing-masing dilanggar oleh bapa dan datuk ketika mengundurkan kenderaan mereka. Perasaan bersalah tidak dapat dihilangkan dari hati nurani mereka yang terlibat. Namun, mereka bangkit dan cuba bantu ibubapa lain agar tidak mengalami peristiwa sama seperti mereka. Mereka juga mengambil langkah untuk menggesa kerajaan memaksa pengeluar kenderaan meletakkan pelbagai ciri keselamatan kepada kenderaan keluaran syarikat mereka. Keluarga Alec mewujudkan laman web khas iaitu www.alecsrun.com bagi menyedarkan masyarakat. Bapa alec mengadakan ceramah terbuka di taman-taman permainan. Artikel ini juga membawa saya kepada laman web tentang keselamatan kanak-kanak dan kereta iaitu www.kidsandcars.org.
Kemalangan kanak-kanak disebabkan keluarga sendiri juga berlaku di negara kita. Artikel ini mengingatkan saya tentang peranan kita sebagai ibubapa dan "kehilangan besar" yang boleh berlaku disebabkan kecuaian kita sendiri. Saya pernah tengok anak-anak ditinggalkan dalam kereta dengan enjin hidup dan ibubapanya entah ke mana. Saya juga pernah tengok anak-anak yang terkeluar kepala/badan mereka ikut tingkap di tempat duduk belakang atau sunroof dan siayah dengan bersahaja saja memandu. Tak terfikirkah siayah tentang bahaya yang mungkin menimpa - batu kecil dan tajam mungkin dipijak kereta bertentangan dan terpelanting menusuk kepala anak-anak, atau tertekan butang power window naik dan mencekik leher sianak (lihat klip video).
Le ni banyak kereta besar dan tinggi yang boleh menyebabkan pemandu tidak nampak kanak-kanak yang berada di sisi atau melintas di hadapan, terutama sekali di depan pagar sekolah. Saya dimaklumkan oleh anak saudara yang sedang belajar di Jepun, apabila ingin melintas jalan di depan pagar sekolah, kanak-kanak akan mengambil bendera berwarna terang dengan batangnya yang tinggi, yang sedia diletakkan dikedua-dua tepi jalan. Jadi pemandu kenderaan tinggi mudah nampak kanak-kanak yang melintas...
BAGAIMANA KITA DAN SISTEM KITA MENANGANI PERMASALAHAN INI?

1 comment:

Anonymous said...

...please where can I buy a unicorn?