Google
 

Monday, May 07, 2007

Gula vs Minyak!


Zaman gula susah dapat vs. Zaman minyak susah dapat !(http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Le ning dok bising masalah kurang minyak masak. Tahun lepas gula! Jika dilihat kedua-dua barangan ini adalah barangan keperluan asas. Jika ditanya saya apa sebabnya, saya rumuskan ianya adalah kerana nak naikkan harga barangan tersebut. Sebabnya, selepas saja harga dinaikkan, barangan tersedia melimpah ruah. Pada hemat saya, perkara ini berlaku kerana kita bergantung kepada pihak lain untuk barangan keperluan asas kita sendiri. Bila timun dan pisau di tangan orang lain dan kita hanya tunggu nak makan saja, masalah sebegini memang akan berlaku. Kita perlu pelajari daripada apa yang berlaku dan ikhlas ingin berubah. Kita ada sumber tetapi masih bergantung dengan orang lain. Kita ada tanah yang masih luas, ada tenaga yang masih memerlukan pekerjaan....memang mudah cakap daripada buat tetapi itulah hakikatnya! Mungkin tahun depan, daging pula akan sukar untuk didapati. Perlu ada perancangan serta tindakan berstruktur bagi memastikan kita dapat mengeluarkan barangan keperluan asas kita sendiri, untuk memenuhi keperluan orang kita sendiri. Saya ada seorang anak saudara yang sedang menunggu kelulusan pinjaman untuk buat penternakan kambing secara besar-besaran. Beliau ada tanah pusaka yang luas. Kesungguhan beliau saya yakini kerana beliau telah berhenti kerja di bandar untuk mengusahakan kambing ini di kampung sendiri. Kursus 2 minggu telah diikuti dan kertas kerja dah 2 bulan dihantar kepada pihak yang berkaitan. Tapi kini masih senyap sunyi. Saya harap orang muda seperti beliau tidak akan mudah patah semangat dengan perkara sebegini..




No comments: