Google
 

Thursday, May 17, 2007

Mengapa usahawan bumiputra kurang berdayasaing?


Mengapa usahawan bumiputra kurang berdayasaing? (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Sistem akaun yang mantap kepada perniagaan ibarat jantung kepada badan manusia. Jika jantung gagal berfungsi, maka lumpuhlah seluruh anggota badan yang lain. Kita mungkin pernah lihat dan dengar orang yang nampak sihat segar bugar tiba-tiba jatuh tersungkur dek masalah jantung. Ada usahawan bumiputra yang mengambil remeh aspek penyediaan dan pengurusan akaun perniagaan mereka.
Keutamaan seharusnya diberikan kepada menerimapakai sistem akaun yang mantap berbanding dengan aspek lain. Bila ditanya, "untung ke rugi?", "berapa untung/rugi?", "apa perbelanjaan paling besar?", "berapa baki terkini akaun bank?", "berapa jumlah hutang pelanggan?", satu jawapan diterima iaitu "TIDAK TAHU". Ada usahawan yang buat akaun setahun sekali untuk tujuan percukaian dan sebagai penuhi syarat untuk mohon pinjaman. Ini biasanya dilakukan berdasarkan anggaran dan tidak melambangkan kedudukan sebenar perniagaan. Ada juga yang telefon bank setiap kali ingin keluarkan cek (sebab Buku Tunai tiada/tidak dikemaskini). Jurang perbezaan usahawan bumiputra dengan usahawan bangsa lain dalam aspek pengurusan akaun ini semakin lebar dengan penggunaan sistem akaun berkomputer. Kita masih kelam-kabut dengan sistem fail, dokumentasi dan rekod manual. Orang lain dah lama pakai sistem akaun berkomputer. Tak hairanlah mengapa mereka mampu merancang dengan baik, buat keputusan tepat dan berupaya "hidup" walaupun gelombang hebat! Usahawan bumiputra perlu mengubah minda dan berubah...

Nota : kami akan mengadakan bengkel sisitem akaun berkomputer (UBS Accounting) di Shah Alam dalam bulan Jun 2007. Jika berminat, sila email nama syarikat dan nombor telefon kepada admin@geeaccounting.com. Kami akan email/faks brosur dan borang penyertaan. Sila lawati juga web kami di www.geeaccounting.com untuk maklumat mengenai penggunaan sisitem akaun berkomputer (UBS Accounting).

No comments: