Google
 

Sunday, January 07, 2007

Bantu wujudkan pangkalan data rawatan tradisional....

Bantu wujudkan pangkalan data rawatan tradisional....(http://www.negarakumalaysia.blogspot.com, 8/1/07)
Minggu lepas saya ke rumah sepupu, ziarah anaknya yang berumur 4 tahun. Kena barah buah pinggang. Subhanallah! Cubaan berat untuk beliau sekeluarga. Saya minta beliau banyak bersabar. Selepas setahun, suatu hari anaknya kencing berdarah. Bawa ke hospital bersama sampel air kencing, dikatakan jangkitan kuman, beri ubat dan disuruh balik. Selang beberapa hari , sekali lagi kencing berdarah. Bawa sampel air kencing lagi ke hospital. Kali ini pihak hospital suruh rujuk ke HUSM, Kubang Kerian, KB. Keputusannya, barah buah pinggang tahap 4 (barah ada 5 tahap kesemuanya) – tahap tertinggi. Kimo 10 peringkat adalah treatment terbaik disyorkan pihak hospital. Semasa saya bertemu beliau, anaknya telah menjalani kimo pertama – anaknya kini keletihan, dan tidak lalu makan – keadaannya semakin lemah selepas kimo.
Ini salah satu lagi kisah masyarakat yang menyentuh perasaan saya – dekat dengan saya, ahli keluarga sendiri! Tujuan saya berkongsi kisah ini ialah untuk mengingatkan kita bahawa cubaan sebegini boleh terjadi kepada sesiapa saja – saya, anda dan kita semua! Bagaimana kita boleh bantu. Kita bantu dengan berikan maklumat. Kini, sepupu saya tu cuba dapatkan juga rawatan secara tradisional. Saya sedang cuba kumpul maklumat tentang rawatan tradisional yang mungkin berkesan. Biasanya maklumat ni, masa kita nak, dia tiada. Masa kita tak nak, macam air mengalir sampai ke telinga kita! Saya ingat nak buat pangkalan data rawatan tradisional yang ada dalam masyarakat kita. Tentunya, yang reliable. Bukannya rawatan yang minta bulu betih ahli keluarga sebagai syarat rawatan!
Salah seorang ahli keluarga lain berkongsi pengalamannya dengan rawatan tradisional. Anak beliau tertelan ubat stapler yang diketip pada pembungkus pulut lepo. Pipinya mengelembung selepas beberapa hari. Bawa kepada pakar, treatment terbaik ialah pembedahan. Malangnya, risiko tinggi sebab ubat stapler tu dikatakan telah berada dalam saraf air liur. Berdasarkan maklumat rakan-rakan, beliau bawa anak kepada anak seorang Cina kampong yang berniaga beras dalam pasar di Machang. Kami panggil Cina tu Mek Ha dan anaknya bernama Awie. Apa yang menarik minat saya ialah, Awie gunakan perubatan cara Islam. Beliau suruh baca Kulhuallah beberapa kali. Alhamdulillah, ubat stapler keluar dan pipi mengempis. Hari minggu ni, saya nak balik lagi ke Machang dan nak cuba cari Awie – nak berbual dengan beliau!
Jika tuan-puan ada pengalaman dengan rawatan tradisional, mohon berkongsi. Harapannya, ia dapat bantu sepupu saya tadi. Dengan bantu orang lain, moga-moga kehidupan kita sekeluarga sejahtera dan dibantu.

1 comment:

Anonymous said...

Cuba try teh misai kucing. Sesuai untuk buah pinggang.