Google
 

Wednesday, January 31, 2007

"Tanah Kubur"...




Tanah kubur (http://www.negarakumalaysia.blogspot.com)
Pada 26 Januari 2007, jam 2.00 petang saya tengok drama menarik bertajuk “Tanah Kubur”. Ianya mengenai seorang Datuk kaya yang meninggal secara tiba-tiba. Kisah berkisar tentang Datuk, Datin, Lan (anak tunggal mereka yang bekerja di US) dan Pak Mat (orang gaji). Saya harap banyak lagi drama sebegini ditayangkan di TV kita. Kehebatannya terletak pada mesej bermakna untuk masyarakat. Macam cerita Iran - pelakon tak ramai, tiada perkara yang tidak senonoh ditonjolkan tapi jalan ceritanya menarik dan banyak iktibar.

Gambarajah atas ialah beberapa skrip yang dapat saya ingat (lebih kurang), daripada drama "Tanah Kubur". Saya tengok drama ni dengan keluarga dan kesan cepat yang saya dapat kongsi di sini ialah apabila anak saya "lebih bersemangat" solat berbanding sebelum ini. Bila saya tanya mengapa, dia jawab, "takut bila mati jadi macam dalam cerita Tanah Kubur!"

Tentang skrip di atas, kita berdoa kepada Allah agar ianya tidak berlaku kepada kita semua.

1 comment:

Anonymous said...

Assalammualaikum,memang drama tanah kubur banyak diperkatakan olih kawan-kawan yang sempat menuntun dan meninggalkan mesej yang positiv kepada mereka yang sedar.Syabas kepada RTM kerana berjaya meningkatan kesedaran dan keimanan.Pengetahuan ugama mesti dipupuk diwaktu kecil lagi.Kalau ini dapat dilakukan inshaALLAH dimana kita berada,walau dalam keadaan apa pun,kita akan sentiasa berada dilandasan yang diredhai ALLAH. Saya bersyukur melihat banyak ajensi-ajensi kerajaan yang menaja pelajar-pelajar ke-luar negara mengambil pelajar-pelajar dari Sekolah Menengah Agama.Mereka ini apabila di luar negara bolih menjadi imam atau tempat rujuk di tempat mereka belajar disamping mengikuti kursus mereka masing-masing. InshaALLAH ini dapat membantu pelajar-pelajar lain kejalan yang betul.