Google
 

Wednesday, January 17, 2007

Kita dok guna user manual.....

Kita dok guna user manual...(http://www.negarakumalaysia.blogspot.com, 17/1/07)
Kita baru beli handphone (atau kamera digital) baru, yang canggih!. Sebab doh pernah pakai handphone sebelum ini dan doh lama bergantung hidup dengan handphone, kita caj baterinya ikut suka hati, walaupun ada peringatan diberikan oleh pengeluar, "jika nak jaga bateri agar tahan lama / alat berfungsi secara efektif, caj ikut panduan dalam User Manual".
Kita tak kisah dengan "User Manual" – ada sekali tengok anak conteng dan gunting buat kapalterbang / pedang / pistol. Selepas tu, ianya lesap! Ah tak kisahlah – sekejap caj dalam kereta, belum sempat dicaj sepenuhnya, kita dah cabut kabel dan caj di rumah pula, kemudian di pejabat. Handphone boleh juga diguna!
Tiba-tiba, bateri kong walaupun 6 bulan guna. Kita pun kecewa dan naik hairan. Lebih berat lagi, kita "marah" jenama atau pengeluar.
Samalah kita dalam menjalani hidup ini. Allah s.w.t dah jelaskan, Al-Quran dan Al-Hadis itu sebaik-baik "user manual" kepada manusia – tak sesat dan bermasalah jika diikuti! Tapi kita degil. Kita buat ikut suka dan rasa kita pandai. Bila ada masalah, kita menggelabah. Bagi yang sedar, kita rujuk balik kepada Pencipta atau "Pengeluar". Yang tidak sedar, kita merajuk dan makin menjauhi Pencipta. Nauzubillah! Jadi siapa yang silap ? - Tuhan, Islam atau kita?
Kita arif dengan pepatah, "Prevention better than cure". Allah s.w.t suruh guna "user manual" yang Dia sediakan sebab nak cegahlah, bukannya nak ubat! Sebab ubat ni perit, pahit dan "makan" pitih!. Jika makan ubat pada peringkat penyakit doh kritikal pun, tak guna juga. Cuba timbang tengok, kita banyak ubat ke cegah le ning?

No comments: