Google
 

Wednesday, October 18, 2006

Halaju minima?????


Musim raya kembali lagi. Berita kemalangan jalanraya hebat mungkin akan kedengaran lagi. Pun begitu, kita berdoa kepada Allah s.w.t agar tiada lagi kisah sedih di Aidil Fitri, untuk kita dan sesiapa saja! Salah satu usaha ialah menetapkan hadlaju 80 km/j. Insyaallah, saya harap ini berkesan. Saya dengar polis peronda tidak akan tunggu lagi tetapi operasi "mobile speed trap" pula - kereta anda akan dikejar dan ditahan jika melepasi hadlaju. Benar atau tidak, tidak pasti. Itu yang saya dengar. Tapi apa yang saya nak bincang di sini ialah masalah "SLOW GILE!", terma orang muda le ning kot!

Bagi saya, pemanduan terlalu perlahan ini umpama hos pembawa kuman. Apa tu orang panggil, "carrier"??? Dia tak bahaya tapi membahayakan orang lain. Orang lain di belakang akan cuba memintas dengan apa cara sekalipun, sanggup ambil risiko. Ada yang terjulur ke kirilah, terjulur ke kananlah, cilok sana cilok sini dan himpit sana sini!

Apa tidaknya, dah memandu selama 6 jam, kereta powerrrrrrr pulak tu...tiba-tiba kena ikut buntut dan "berkonvoi" pula dengan kereta yang dipandu 10 km/j, di jalan besar (Persekutuan). Kalau kereta Mr. Bean atau kelisa TAL 2??? (ehem..ehem..) atau kereta orang cacat tayar tiga atau kereta kura yang separuh abad atau kereta Mercedez dipandu pok umur 75 tahun (inipun dipersoalkan kewajarannya), tak apalah. Ini, kereta baru, comel dan dipandu oleh orang muda..Apa ke hal!!!


Soalan : Agak-agak apa sebab kereta baru dipandu orang muda terlalu perlahan hingga membahayakan pula orang lain?

No comments: