Google
 

Wednesday, October 04, 2006

Bukan Salah Ibu Lembu Mengandung...

Pagi 11 Sept 2006, semasa dalam perjalanan ke pejabat, saya terlihat sekumpulan dalam 70 ke 80 ekor lembu sedang 'jalan-jalan cari makan' di jalanraya. Sebenarnya ini permandangan biasa di Dungun ni...Mereka ini bukan sahaja membahayakan keselamatan tetapi juga kesihatan - biasanya mereka tinggalkan 'kuih' pelbagai saiz dengan satu bau di sepanjang perjalanan mereka! kalau dalam Perakaunan, lembu ini boleh dianggap STOK, item yang tergolong dalam kumpulan aset semasa (Current Asset). Tapi Stok tidak secair Tunai yang juga tergolong dalam kumpulan yang sama. Kurang cair sebab kena jual dulu baru dapat duit! Pun begitu, nilai lembu tinggi juga - kekadang tu mencecah RM1,500 seekor. Dekat Raya haji, bolehlah sahkan nilainya. Peliknya, tuannya buat tak cakna sahaja. Bayangkan kalau lembu tu sebenarnya 'not RM1,500 yang sedang beratur berjalan di jalanraya'.
Dalam Islam, konsep kejiranan dan khalayak ramai diutamakan - jangan susahkan jiran dan sentiasa pentingkan umum daripada diri sendiri! Lembu ini, jika berjalan, dia akan belasah apa saja yang boleh dimakannya - tak kira pokok bunga orang ke, tanaman buahan orang ke atau seumpamanya! Dalam menjalani kehidupan ini, banyak yang kita tak ikut saranan agama Islam yang suci. Sebab itulah kita bermasalah, semakin bermasalah! Hal-hal beragama ini tak selesai hanya dengan tunggang tonggek solat! Tapi saya pasti semua ini bukan salah ibu lembu yang mengandung! Sebab, manusia ada kata 'bodoh macam lembu'. Jadi orang bodoh dan gila tak boleh diambil hal! Apatah lagi binatang. jadi siapa sebenarnya di sini yang...ehemmmm...ehemmmm???
Semasa kecil, saya ada juga pelihara lembu, bantu datuk! Setiap pagi, saya ikut datuk pergi bawa lembu ke padang ragut, pacak tunggul tali pengikat lembu agar lembu tidak 'jalan-jalan cari makan' ke tanah orang. Jika lembu hilang, datuk tak bedal lembu tapi dia bedal saya! Saya teringat kisah di zaman sahabat rasulullah s.a.w dulu tentang kisah binatang ternakan makan tanaman orang. Nak hilangkan benda yang dah jadi darah daging ni memang sukar. Kalau perkara yang Islam titikberatkan ini kita anggap kecil dan remeh, alamatnya memang kita dah jauh sangat daripada agama.

No comments: