Google
 

Wednesday, October 04, 2006

Masyarakat kita perihatin ko dok?

Pada 1 Okt 2006, penduduk taman saya tangkap 2 orang pelajar IPTA yang memecah masuk sebuah rumah di taman kami. Peristiwa berlaku dalam bulan mulia ini lebih kurang jam 2.30 pagi dan dilakukan oleh “manusia yang dikatakan berpendidikan”, generasi muda pewaris bangsa. Teruk mereka dibelasah sebelum diserahkan kepada polis. Inilah akibatnya bila masyarakat sudah muak dan jeluok dengan jenayah yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini. “Ya ke menjadi-jadi?. Rasa biasa saja!” Kita tak tahu kerana kita tak nak ambil tahu. Kita hanya berminat nak tahu tentang kita sahaja. “Selagi tak jadi kepada aku, apa aku kisah!” Pagi-pagi keluar kerja, petang balik rumah tutup pintu, esok keluar ke tempat kerja lagi!
Di Dungun, dalam dua minggu kebelakangan ini, ada Cina penjual sayur dirompak, ada 7-Eleven dirompak, ada rumah dipecah masuk, ada kanak-kanak yang sedang berjalan mak suruh beli pisang goreng, diangkut ke dalam kereta kancil, dibawa keliling Dungun, dibogelkan dan dihantar semula ke tempat diambil, ada banduan lompat dari lori polis dan lari ke hutan di Rantau Abang! Kena akui dalam masyarakat kita ni ada jenis orang yang di luar nampak sihat dan segak tapi di dalam, wayar sudah berserabut, bersimpul dan ada yang dah putus pun! Yang kita pula, sebab sikap tak kisah, kononnya tak ingin jaga tepi kain orang, hangit punggung sendiri terbakar pun kita ingat punggung orang lain yang terbakar…sehinggalah..
Apa yang saya ingin utarakan di sini ialah kena berhati-hati dan ambil cakna. Bantu cegah jenayah! Ni baru 10 hari puasa. Dekat raya atau hari raya, tak tahulah cerita. Raya tahun ini pula cutinya panjang, hampir seminggu!
Masa saya kecil dulu, orang kampung memang perihatin. Walaupun tiada SMS, mudah dikesan dan tersebar jika ada sesuatu yang di luar kebiasaan berlaku dalam kampung. Penjenayah terpaksa fikir 10 kali, nak masuk ke tak nak! Silap haribulan, pecah muka dan patah sana-sini. Orang kampung dulu-dulu, “lembut tapi keras!”. Orang sekarang? Orang kampung dulu amal konsep “anak kita anak orang, anak orang anak kita” – banyak mata perhati gelagat kita di kampung. Jika buat silap, sesiapa pun boleh tegur. Bila sampai ke telinga ayah yang kita ada buat “nakal”, kita kena zupppp….zappppp…dulu. Tak kira kita salah ke tak salah! Jika kemudian terbukti kita salah, kena lagi. Jika tak salah, sakit sajalah….Semalam, kami satu taman berbincang aspek keselamatan lagi :Di KL khabarnya ada satu taman perumahan yang penduduknya berpakat, kumpul duit/tabung setiap bulan dan bayar 4 orang warga pencen taman untuk uruskan keselamatan taman. Sorang dibayar RM800 sebulan. Siap ada vest lagi! Lepas jam 12 tengahmalam, laluan masuk ke taman di tutup. Sesiapa yang ingin masuk ke kawasan taman selepas waktu ini akan ditanya. Tapi ada juga warga yang nak rumah mereka dikawal tapi tak nak sumbang kepada tabung. Ni jenis yang “free rider”. Rumah penyumbang kepada tabung akan diletakkan pelekat.Kena pakai psikologi sikit – pasang CCTV gimik ke, letak label “Awas! Anda di perhatikan!”, “Neighbourhood Watch”, “Kami sepakat cegah jenayah!”, “Awas! Anda memasuki kawasan bersih Jenayah!”, “Awas! Di sini ada kucing besar dan garang!”, atau “Awas!Pagar Elektrik”

No comments: