Google
 

Wednesday, October 04, 2006

Ya Allah! Selamatkanlah para remajaku....

Pagi tadi saya dapat email & foto ini - tentang seorang remaja Melayu bertudung ke gereja! Sebelum ini banyak dengar tentang Lina Joy dan beberapa lagi kisah pasal murtad ini. Murtad bagi saya 'musuh senyap' yang kita tidak boleh buat tidak tahu atau tidak mahu ambil tahu...Saya teramat takut kerana saya ada anak yang nantinya akan jadi remaja, saya ada ramai lagi 'anak', para pelajar saya yang dikasihi. Saya berdoa kepada Allah, agar saya, anak saya, isteri, keluarga, para pelajar remaja saya serta seluruh umat Islam dijauhi dari bala ini.


Zaman saya remaja, tak dengar isu sebegini. Kini remaja Islam kita nampak rapuh, celaru antara ajaran Islam dan adat, pening tentang objektif hidup mereka sendiri. Sebab tu mereka boleh tutup di atas dan buka di bawah! Suruhan Tuhan? Fesyen? Bertudung ke gereja!Masyaallah!!

Ayah saya meninggal 5 tahun yang lepas. Pernah satu ketika ibu saya berkata (dek kerana terlalu gerun melihat kegawatan manusia masakini), 'Wan mu beruntung pergi dulu...tidak perlu berdepan dengan dunia lo ni..' Saya berazam akan terus berjuang untuk memberikan yang terbaik untuk beliau, insyaallah! Saya sentiasa bayangkan saya seusia ibu saya beberapa tahun akan datang, menghadapi anak yang ketika itu sudah remaja atau dewasa. Bagaimana agaknya senario ketika itu? Ini belum pun apa-apa, remaja kita sudah hilang punca! Kena ada walaupun sedikit kegusaran tentang ini dalam hati - itu tanda kita cakna dan ambil tahu! Perkara mungkar kena diubah walaupun dengan benci di dalam hati.
Bulan lepas, semasa berjalan-jalan di Parkson Grand Kuantan, saya terserempak dengan remaja perempuan Melayu bertudung, berjalan berpelukan dengan seorang lelaki India. Kalu ayah saya masih ada dan melihat ini, saya pasti beliau akan menitiskan air mata, walaupun itu bukan anaknya!
Pah tu...kita nak buat guano ni. Kalu nak berbincang siapa silap, saya akan kata semua dan setiap kita silap!Diri sendiri, ibubapa, guru, abang kakak, jiran, rakan, pengamal media (TV/Radio/suratkhabar/Majalah),universiti, sekolah, kerajaan, NGO, pejabat Agama. Semua...semua ahli masyarakat yang terlintas di fikiran anda! Kemusnahan manusia adalah disebabkan oleh manusia tu sendiri. Kita ada hujah masing-masing. Kita kena usahakan agar ianya diambilkira oleh Hakim Yang Maha Agung nanti!

No comments: