Google
 

Thursday, October 05, 2006

Pelajar/Graduan perakaunan patut cipta pekerjaan

Kami berlatarbelakangkan perakaunan dan kami perhatikan ramai pelajar perakaunan tidak memilih kerjaya dalam bidang ini selepas tamat belajar. Kami kenalpasti 2 faktor penyebab kepada fenomena ini, iaitu :
1) memang pelajar tidak minat bidang ini - belajar tapi dari awal/pertengahan waktu belajar lagi dah buat keputusan tak nak bekerjaya dalam bidang perakaunan
2) persaingan yang sengit untuk mendapat kerja
Seseorang perlu memilih pekerjaan berdasarkan pengetahuan dan minat. Ada yang mengambil kursus dalam bidang ini tidak pernah tahu atau tahu dari awal bidang tugas dan budaya kerja dalam bidang Perakaunan. Mereka belajar kerana ikut rakan, arahan ibubapa, tiada pilihan lain dan sebagainya. Minat dan pengetahuan kerjaya dalam bidang ini boleh dipupuk melalui misalnya, pembacaan dan pengamatan. (rujuk buku kami, "Kerjaya Dalam Bidang Perakaunan").
Tapi di sini kami ingin bincang dengan lebih terperinci faktor ke 2, iaitu persaingan sengit. Perakaunan adalah bidang profesional dan banyak melibatkan aspek teknikal. Jadi belajar pun boleh tahan mencabar, begitu juga dengan kerjanya. Pengalaman paling baik untuk berjaya dalam bidang ini ialah Juruaudit. Dari segi kelulusan, mereka yang mempunyai kelulusan peperiksaan profesional dan menjadi anggota pertubuhan akauntan seperti MIA, akan diberi keutamaan. Malangnya, ramai pelajar perakaunan bumiputra hanya berhenti setakat Ijazah sahaja.


Berbalik kepada topik kami, ".....cipta pekerjaan". Graduan perakaunan boleh juga memberi khidmat nasihat kepada usahawan kecil dan sederhana tentang bagaimana untuk menerimapakai satu sistem akaun perniagaan yang baik - secara manual, lebih-lebih lagi berkomputer! Berkomputer pula banyak - Accounting, Stok, Payroll, POS, Client Management. Ramai usahawan bumiputra yang masih terkapai-kapai dengan sistem akaun mereka. Ada yang tiada langsung sistem akaun walaupun dah 10 tahun berniaga, ada yang gaji jurujual merangkap kerani akaun dan sebagainya. Beri khidmat nasihat mengadakan sistem dokumentasi dan merekod yang baik dan juga latihan menggunakan perisian perkaunan. Peluang luas terbuka kerana biasanya, firma perakaunan tidak menumpukan sangat kepada perniagaan kecil dan sederhana ini. Mungkin atas faktor bayaran. Keduanya, kesedaran semakin meningkat di kalangan usahawan untuk menerimapakai sistem akaun yang lengkap dan mantap.


Tapi, diakui perlunya ada kemahiran lain untuk menjayakan ini. Tak boleh juga hari ini tamat pengajian, esok dan nak bagi khidmat nasihat kepada orang...kami akan bincang kemahiran lain seperti aspek pemasaran, komunikasi, kemahiran dan yang berkaitan di lain masa... Jika ada pelajar/graduan perakaunan yang berminat untuk tanya soalan berkaitan hal ini, kami sedia membantu. Mulakan dengan beri komen anda kepada apa yang kami ceritakan di atas tadi.

1 comment:

Anonymous said...

The are a number of accounting graduates who are refuse to choose the accounting field as their priority in searching of their career due to lack of communication especially in English. Even the students are studying all the subject in english and there are also the non course subject being taken but it just can't work out. there are still lack of ability to speak.The employer also too demanding, they take the advantages of excess post gradutes, which is curretly 80,000 the unemployed graduates by demanding too much criteria need to be have by these people. i'm as a pre degree student are very worried regarding my future carier.