Google
 

Thursday, October 12, 2006

Pokok Semalu & Wanita

Banyak yang dapat kita pelajari daripada tumbuhan semalu yang kecil ini rupanya. Rasulullah s.a.w menasihati puterinya Fatimah dengan mengatakan bahawa wanita sinonim dengan pohon semalu ini. Baginda menyarankan wanita mengambil pengajaran dari empat aspek:

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya). Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim. Ketiga, semalu juga menpunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin. Dan akhir sekali semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu,para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Kata kawan saya, Kak Jah, pokok semalu juga boleh dijadikan ubat. Beliau diberitahu oleh neneknya yang semalu boleh dibuat ubat buasir. petuanya: Ambil daun pokok semalu, sedikit beras dan sedikit ibu kunyit digiling halus atau hingga lumat. Tampal di buasir tersebut dan InsyaAllah akan menguncup seperti kuncupnya daun semalu tersebut.

Seorang rakan saya pula, Dr.Pisol Maidin, mengatakan:
Orang Kedah panggilnya "keman". Ada sekurang-kurangnya dua spesies keman, iaitu keman duri dan keman air. Keman duri (yang berduri) , hanya digemari oleh kambing. Yang dibuat sayur lemak atau direbus dan dicicah sambal/budu ialah keman air. Saiznya lebih besar dan tidak berduri. Rasanya Sedap; rasa-rasa lemak . Sayangnya belum saya temui di Terengganu.

Foto di atas dipinjam dari http://darling.fotopages.com/?entry=708062

No comments: