Google
 

Tuesday, October 31, 2006

Kreatif_Papan tanda kubur To'Ku Chabang 3

Ini kawasan tanah perkuburan Kg. To' Ku Chabang Tiga, Kuala Terengganu. Apa yang ingin dikongsi di sini ialah papan tanda kebanyakan kuburnya yang seragam dan kemas. Label hitam dengan tulisan putih, dibuat daripada bahan macam plat kereta tu, dilekat pada batang besi dan dipacak dalam setiap kubur (lihat gambar sebelah). Jadi anak cucu yang datang ziarah setahun sekali tak tersilap baca doa/yasin di kubur orang lain. Pernah jadi keeee???? (Jawab : Ehem! ehem!, dok ehhh...). Tapi kata sahabat saya Che Amri Sulong, dalam cerita P Ramlee, "Kassim Selamat" ada...
Sahabat seorang lagi, PM Mejar ustaz Zaid Ngah pula kata, tiang tu tak boleh buat dari besi takut nanti ada "hantu" besi datang ambik! "hantu" besi dia tak kira, rumah orang ke, kubur orang ke, semuanya dia kebas!
Saya ingat badan-badan korporat orang Islam kita boleh sponsor papan tanda tanah perkuburan begini, di tempat mereka beroperasi. Kalau boleh kawasan kubur di kampung-kampung jauh dari bandar sikit! Lepas tu letok dalam laporan tahunan syarikat mereka. Biar nampak syarikat berwawasankan akhirat sikit. Ke guano?

No comments: